Pindakaas is vet ongezond!

of niet…?

GESCHREVEN DOOR:

Boy

LEESTIJD:

Ongeveer 5 minuten

GEPLAATST OP:

4 februari 2020

Nee joh! Pindakaas is absoluut niet ongezond. Hoe kom je daar nou weer bij? Eigenlijk gek om met de conclusie te beginnen dus enige nuance is wel op zijn plaats. Lees je mee?

Als Chef pindakaas krijg ik regelmatig de vraag of pindakaas een gezond of ongezond product is. En dat is nog best een lastige vraag want of iets gezond is (of niet) hangt van heel veel dingen af.

Ik maak zelf altijd een schifting in de beschikbare pindakazen. Er zijn bewerkte pindakazen en er zijn pure pindakazen. Aan de bewerkte pindakazen wordt vaak suiker toegevoegd, in sommige gevallen wel 4 suikerklontjes per 100 gram! Dat is niet mis. Of er wordt (palm)olie, overdadig zout of andere ingrediënten aan toegevoegd. Naar mijn mening niet nodig, maar dat terzijde. Pure pindakazen daarentegen bevatten alleen pinda’s en eventueel een kruid of andere smaakmaker. Geen toegevoegde suikers of andere “ellende. En “dan kan jij ook wel op je klompen aanvoelen dat dat gezonder is natuurlijk.

Al die calorieën…

Maar die calorieën dan Chef, hoe zit het daarmee? Tsja, wat moet ik daar nou op antwoorden… Ja, pindakaas is een calorierijk product, het bevat tussen de 500 en 600 calorieën per 100 gram. Maar dat maakt het natuurlijk geen “ongezond” product. We hebben allemaal namelijk calorieën nodig om te leven, ook al zou je met de hetze tegen calorieën tegenwoordig haast denken dat ze slecht voor ons zijn. Je lichaam heeft calorieën nodig om te functioneren, zonder kunnen we niet leven. De ene persoon heeft alleen iets meer nodig en de ander iets minder. Heb je een normaal en vooral ook passend voedingspatroon past pure pindakaas daar prima bij. Sterker nog, pure pindakaas zonder toegevoegd suiker en zout valt binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum!

De calorieën in pure pindakaas zijn voor een groot deel opgebouwd uit onverzadigde vetten die bijdragen aan het verlagen van het LDL cholesterol en de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Daarnaast bevat pure pindakaas veel eiwitten, vitamine E en een hele partij mineralen.

Kortom, pure pindakaas zonder toegevoegde suikers en zout past prima binnen een gezonde levensstijl en niet geheel onbelangrijk: pindakaas is ook gewoon erg lekker.

Terug